بررسی تدوین نظام جامع رتبهبندی معلمان در مجلس
نماینده مردم شهرستانهای خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: تصویب طرح و نظام جامع رتبهبندی معلمان و فرهنگیان از اولویتهای مجلس یازدهم است.
به گزارش ایرنا ،سیدغنی نظری روز سهشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش خلخال اظهارداشت: طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به تدوین و اجرای نظام جامع رتبهبندی معلمان اقدام کند.
وی افزود: در حالی که قانون نظام رتبهبندی در سایر مشاغل همچون پرسنل نیروهای مسلح و یا کارکنان دانشگاههای مختلف کشور اجرایی شده و یک فرد مشغول بکار در نیروهای مسلح براحتی در مدت ۳۰ سال خدمت خود را بالا کشیده و متناسب با در جه و رشد خود در طول خدمت حقوق بگیرد ، متاسفانه حقوق یک معلم در پایان ۳۰ سال خدمت چندان تقاوتی با ابتدای خدمت او نداشته ضمن اینکه از مزایای شغلی طول خدمت نیز مانند سایر شغلهای جامعه بهرهمند نیست.
وی ادامه داد: اصل اجرای طرح رتبهبندی معلمان بر این اصل بنا شده که معلمان متناسب با شایستگیهایشان در پنج رتبه قرار بگیرند که این رتبهها مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی عبارت را شامل میشوند.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: معلمی که بالاترین مدرک را دارد و بیشترین خلاقیت و فعالیت پژوهشی را دارد، بالاترین رتبه را میگیرد و این فضای رقابتی سالم در بین معلمان ایجاد میکند تا در فضای تدریس به سمت راهکارهای نوین بروند و نهایتا شایستهسالاری و شایستهگزینی را در سیستم آموزشی و تربیتی کشور بروز بدهند.
وی اظهارداشت: ترمیم نظام پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان با اجرای نظام جامع پرداختی محقق میشود که طبق آن معلم بتواند خود را به روز کند و در مولفههای آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و اجرایی تعریف میشود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحول حوزه آموزش و پرورش کشور به نحوه فعالیت معلمان برمیگردد، کما اینکه تامین امکانات، اعتبارات و محتوای درسی از یک طرف دارای اهمیت است، اما تحول اساسی حوزه آموزش و پرورش تنها با نقشآفرینی معلمان امکانپذیر است.