لزوم عدم جذب معلمان غیررسمی در آموزش و پرورش

لزوم عدم جذب معلمان غیررسمی در آموزش و پرورش

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ آموزش و پرورش باید مناسب باشد، گفت: امیدواریم آموزش و پرورش دیگر معلمان غیر رسمی به کار نگیرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حاشیه جلسه دیدار با وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در آستانه فصل بودجه باید تلاش کنیم با اوضاعی که به لحاظ اقتصادی پیش آمده است، آموزش و پرورش بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند به ویژه از جهت اینکه شیوه آموزش عوض شده است.

وی افزود: مدرک دوم فرهنگیان با تلاش مجلس حل شد و بودجه آن در صحن علنی رأی آورد و موانع رفع شد همچنین در بحث رتبه بندی معلمان نامه به هیئت دولت داده شد و پیگیر هستیم تا لایحه آن به مجلس بیاید.

وزیر آموزش‌و‌پرورش: اظهاراتم به نادرست خطاب به معلمان و حقوقشان تلقی شد!

وی درباره مصوبه مجلس برای تعیین تکلیف معلمان حق التدریس ورودی 92 به بعد و اینکه آیا این برخلاف سند تحول بنیادین و جذب معلم از روشهای غیراستاندارد نیست؟ متذکر شد: ما اعتقادی به جذب معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان نداریم و با تمام قدرت پای این ایستاده‌ایم تا افرادی را جذب کنیم که از این مسیر می‌گذرند اما معلمان حق‌التدریس تا سال 91 تعیین تکلیف شده‌اند و آنهایی که بعد از سال 91 هستند مانند مربیان پیش دبستانی و برون سپاری‌ها مشکلی دارند که به دنبال حل آن هستیم تا زحمات آنها نیز هدر نرود و از سوی دیگر سند تحول بنیادین نیز عملیاتی شود.

منادی ادامه داد: به زودی این موضوع در کمیسیون آموزش بررسی خواهد شد تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا این افراد به حقشان برسند و دانشگاه فرهنگیان نیز به عنوان معیار محکمی برای ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش حفظ شود.

پرونده جذب معلمان غیررسمی باید بسته شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر این روند همچنان ادامه یابد پرونده استخدام از مسیر غیر از دانشگاه فرهنگیان بسته نخواهد شد، عنوان کرد: بعد از سال 91 عده‌ای از سربازمعلمان، خرید خدمتی‌ها و تعداد کمی از حق التدریس‌ها وجود دارند و تلاش می‌کنیم بخشی از اینها برای آخرین بار براساس ماده 28 قانون دانشگاه فرهنگیان به سمتی بروند که بخشی از آنها و نه همه از طریق آزمون به دانشگاه فرهنگیان بیایند و آموزش ببینند و باید کم کم این مسئله را به صفر برسانیم. در 40 سال پس از انقلاب اکثر جذب نیروها در آموزش و پرورش بدین شکل بود و باید به تدریج افول پیدا کند و امیدواریم آموزش و پرورش نیز نیروی جدیدی به این شیوه نگیرد تا بتوانیم یک جایی این مسئله را فیصله دهیم.

آیا معلمان برای آموزش مجازی آماده‌اند؟

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا و تعطیلات مدارس آموزش و پرورش در حال یک تغییر اساسی است، گفت: شبکه شاد جریان آموزش و پرورش کشور را در شرایط تعطیلی مدارس زنده نگاه داشت اما سوالی که مطرح می شود این است آیا معلمان برای شرایط جدید مجازی آمادگی دارند؟ بنابراین باید برآورد شود چند درصد معلمان کشور توان استفاده از آموزش مجازی را دارند.

منادی با بیان اینکه باید آمار دقیقی از استفاده کنندگان واقعی شبکه شاد احصا شود، اظهار کرد: شبکه شاد فرصتی برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت کشور است و بخشی از بودجه آموزش و پرورش باید صرف شبکه شاد شود تا این شبکه اسقرار یابد.

وی با بیان فعالیت های کمیسیون آموزش برای آموزش و پرورش گفت: تقاضای رایگان شدن اینترنت شاد و درخواست سیم کارت مجازی از مهمترین این درخواست ها بوده است که به دولت ارائه شد و باعث رایگان شدن اینترنت شبکه شاد شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به نحوه جذب نیروی انسانی، اظهار کرد: نمی توان فردی که 10 تا 15 سال از عمر خود را صرف کاری میکند و حق و حقوقی برای آنها ایجاد میشود به راحتی با او فسخ قرارداد کرد. مجلس در مورد ساماندهی نیروی انسانی موافق است و امیدوار است در این سالها آموزش و پرورش نیرویی خارج از قاعده به کار نگیرد.